Jollakin lailla tuntuu siltä kuin meidän suomalaisten kansallinen ylpeys, oma lentoyhtiömme, on unohtanut asiakkaan, tuon heidän kaikkien palkanmaksajan.

Tein nyt toisen ulkomaan matkan lyhyen ajan sisällä ja en voi muuta kuin jatkaa edellisen matkan sävyyn kritisoimista.

Pääaihe nyt on tilat turistiluokassa. Olen 187 cm pitkä ja enkä omasta mielestäni vielä mitenkään ylipitkä. Yleensä henkilösuojaus on tehty 160 – 190 cm tarpeisiin ja sen ulkopuolelle jää 5% väestöstä. Nyt näihin rajoihin vielä sopivana ihmisenä en vain saanut polviani normaalilla tavalla mahtumaan penkkien väliin ja kun jalkojani jouduin pitämään omituisissa asennoissa tuntikausia, joissa koko ajan joku kulma painoi, oli lento yhtä särkyä ja tuskaa.

Onko yhtiö hakoteillä. Se huolehtii hyvin pääjohtajan asunnosta, avainhenkilöiden bonuksista, lentäjien palkoista ja vuoteiden pehmeydestä, melko hyvin vielä lentoemännistä ja muusta henkilöstöstä. Sen jälkeen seuraa pakollinen huolehtiminen, jos aikaa ja rahaa jää asiakkaista, niin ei ole ihme, että asiakkaat alkavat äänestämään jaloilla ja minun tapauksessa todella jaloilla.

Kun tämän kaiken lisäksi lentoemäntä kulkee käytävää myöten ja myy 1,4 euron Iltasanomia 3:lla eurolla, niin on aikoja eletty. Kuinkahan monta iltapäivälehteä on myytävä, jotta yhden avainhenkilön bonukset on maksettu.

Muista nyt hyvä Finski, korostan jälleen, että teidän kaikkien palkan maksaa asiakas, myös  ne 5%, jotka eivät mahdu standardi ihmiset mittoihin. Huomioikaa asiakas ensin vaikka kuinka pyritte kustannustehokkuuteen.