Ylpeänä itsestäni sai houkuteltua Piippuviisaan kuntosalille. Olen itse vuosia harjoitellut voimanostajien vanavedessä ja pidin itseäni vielä ikäiseksi melko vahvana. Tahdoin vähän näyttää tuolle itsetietoiselle skönärille. Me eläkeläiset pääsemme kunnan uimahallin ”Kuntolaan ja Voimalaan” varsin pienellä kolikkomäärällä.

   Oli itse ostanut uudet kuntoilu ja salivarusteet. Piippuviisas tuli paikalle vanhoissa roikkuvissa verkkareissa ja kauhtuneessa T-paidassa. En hienotunteisena ihmisenä sanonut sanaakaan, hymyilin vienosti sisäisesti.

  • Mä aloitan soutulaitteella, kun kerta olen entinen skönäri, sanoi tuo Piippu-ukko.

   Minä tietävänä kehuin lämmittelyä järkeväksi ja pidin saarnan varovaisesta aloituksesta. Menin itse penkkipunnertamaan. Nostin painojen määrää tämän ikäiselle kohtuullisesti ja niitä oli 60 kg tuli Piippuviisas myös telineelle. Hän tarttui rautoihin ja pumppasi kevyen kymppisarjan, korotti 80 kg ja sama juttu Seuraa hyppy nosti punttimäärän 100kg, joka on aina ollut jonkinlainen miehen mitta. Sillä hän otti pari sarjaa ja sanoi:

  • Tuhva mulla on tuo olkapää vähän klesa, etten viitsi sitä enempää rasittaa.

   Loppu ajan treenasin vaiteliaana. Minut oli häväisty.

   Uimme, saunoimme ja Kahvilla Piippuviisas sanoi minulle.

  • Mulla on himassa punttisali ja treenaan vähintään kolme kertaa viikossa.

   Ukko hymyili ja itse mietin sitä miksi niin usein teemme oletuksia, jotka perustuvat ulkonäköön ja ulkoiseen olemukseen.