Kitkat vai nastat, siinäpä vasta on kysymys? Olen koittanut kumpaakin, kumpi siis on parempi. Tämä on tietysti itselleni kohdistettu kysymys. Minulla on auton alla tällä hetkellä kitkarenkaat, mutta kun tuossa osui mainos silmiini ja renkaani ovat sen verran kuluneet, että vaihto on lähellä, on kysymys minulle ajankohtainen. Kysymyksessä on viime kädessä muiden ja oma turvallisuus niin oli ratkaisuni mikä tahansa, on syytä valita hyvät renkaat.

  Kun teemme elämässämme muita ratkaisuja, mihin ne oikein perustuvat? Päätöksistämme suurin osa pohjautuu kokemukseen ja/tai tunteeseen. Tutkijat väittävät, että teemme päivässä suuruusluokaltaan 40 000 päätöstä ja valintaa. Kuinka monet näistä ovat niin merkittäviä, että me edes hetkeksi pysähdymme miettimään mitä teemme ja mihin suuntaan menemme, niin kuin tässä minun auton renkaiden oston kanssa. Se vaatii ensin tietoisen päätöksen ostamisesta, sen jälkeen etsin valintaani tukevia järkisyitä. Tunteiden osalta olen tässä tapauksessa neutraali. Molemmat toimivat ja niillä on hyvät ja huonot puolensa.

Silti pelkään sitä, että kun aika tulee, on päätös tunnetilasta riippuva. Kun menen kauppaan ja esitän asiani myyjälle. Hän perustelee omaa suosikkiaan testituloksilla ja muilla asioilla, jotka tukevat hänen omia tai firmansa tarpeitaan. Minä poika teen sitten ratkaisuni sen pohjalta pidänkö tuosta tyypistä ja hänen tavastaan myydä?