Mitä on kirjaviisaus ja viisaus, mikä ero niillä on?

Ihminen voi selvästi olla tyhmä älykkään vastakohtana, mutta tuo älykäs voi olla tyhmä viisaan vastakohtana.

Minusta Piippuviisas, niin kuin olen hänet nimennyt viisaaksi edustaa minulle viisautta. Äly johtuu varmaan paljolti geeneistä, on annettu lahja. Kyky ajatella loogisesti on yksi älykkyyden osa-alue, joita psykologien mukaan taitaa olla seitsemän eri aluetta. Tuo ajattelukyky on se, joka minulle ensimmäisenä tulee mieleen kun älykkyyttä ajattelen. Älykkään ihmisen on helppo omaksua uutta lukemalla, opiskelemalla ja itsenäisesti ajattelemalla. Minulle aivot ovat samankaltaisia kuin lihaksetkin siinä mielessä, että jos niitä ei harjoita ne surkastuvat.

Älykäs voi kuitenkin jäädä kirjaviisaaksi. Hän on minulle henkilö, joka papukaijan tavoin toistaa kirjoista ja muualta oppimaansa luullen olevansa viisas.

Viisaus on älyn lisäksi henkilön elämänkokemus, maailmankatsomuksensa tuoma todellinen tieto, ei vain uskomus ja myös intuitio. Elämänkokemusta viisas ammentaa myös toisten tekemisistä. Ei tarvitse itse lyödä päätä seinään, jos näkee kaveria sattuvan sitä tehdessään.