Kun tahdon jotain ja toivon sen saavuttavani on minulla sillä hetkellä tunne, etteivät mitkään minun haaveet ja toiveet ole toteutuneet. Tuossa sitten ärsypäissäni laadin listan niistä asioista, joita olen elämässäni todella tahtonut, niin toteutuneiden toiveiden enemmistö on selvästi otsikon tahto alla. Toiveet ja halut (myös himot) ovat useasti lyhytaikaisia ja niitä on paljon toteutunut ja paljon on myös toteutumatta. Mutta kun katson koria tahto, huomaan niiden pääsääntöisesti realisoituneen. Tuntuu siltä, että kun meillä on voimakas tahto, vedämme asioita ajatuksissamme puoleemme ja asiat tapahtuvat.

Olen myös todennut, että asioiden todeksi tuleminen on myös vaatinut minun puolelta työtä ja aikaa. Miten se vanha laulu sanookaan ”laiho kasvaa kyntäjälle arvo työnsä täyttäjälle.”

Usein tunne, ettei minun tahtoni toteudu johtuu aikajänteestä. Tietysti itsekkäästi haluan, että saan kaiken ja heti mieluummin vielä vaivatta. Joskus vaan ei ole asioiden toteutumiselle otollinen aika tai minä itse en ole vielä valmis so. kyllin kypsä tai viisas niiden asioiden kohtaamiseen. On aina olemassa myös vaara, että kun toivon jotakin, voin myös saada sen.

Kuinkas silloin suu pannaan?