”Oletko koskaan Piippuvaari miettinyt sitä kun tahdot jotain tehdä ja saada aikaiseksi, mutta olet saamaton edes aloittamaan?

   Voisi kuvitella, että kun minulla on sekä halu ja tahto, on helppoa siirtyä tekemiseen. En toisista tiedä, mutta itse olen nero keksimään itselleni tekosyitä ja riittävän tyhmä uskoakseni selitykseni. Milloin ei ole aikaa, milloin motivaatio on kuusen oksien alle kätkettynä, milloin pitää tehdä toisia, tärkeimpiä asioita, milloin on aika unelmoida ja kun vielä kuntoiluunkin on löydettävä sopivia rakoja ja tarmoa. Näitähän syitä riittää.”

  Piippuviisas katsoi minua outo välke silmissään, oli vaiti minulle kiusallisen tovin ja alkoi puhella:

   ” Harvoin Tuhva tunnen niin paljon hengenheimolaisuutta kanssasi kuin tässä asiassa. Nuorempana tahdoin olla menestynyt urheilijana, kouluttaa itseni vaikka miksi. Vanhempana tahdoin tietää asioita syvällisesti ja toivoin toisten arvostavan itseäni tietojen ja taitojeni vuoksi. Myöhemmin tahdoin kirjoittaa elämänkerran seikkailuistani merellä. Keksin itselleni tuhat ja kaksi veruketta miksi en niin tehnyt.

   On kuitenkin yksi asia, joka o ollut läpi koko elämäni ja se on merenkulku. En ole saanut mitään näkyvää aikaiseksi, mutta se on opettanut minulle nöyryyttä, tahtoa oppia lisää. Sitä kautta olen löytänyt ystäviä, oppinut paljon itsestäni ja sen myötä elämästä yleensä. Olen luopunut tavoitteiden asettamisesta itselleni ja olen saavuttanut pikku tekoja ja iloinnut niistä.

   Se mistä en tule luopumaan on unelmani. Ja kun olen itse samassa tilanteessa kuin sinä, ei minulla ole moraalista voimaa neuvoa sinua lainkaan. Toivon vaan, että selität itsellesi vähemmän ja pidät edelleen unelmasi. Ne kyllä toteutuvat kun niiden aika on."