Paikkakunnallamme on muutama keskenään kilpaileva ketju. Ne myyvät telkkareita, tietokoneita, pölynimureita, kahvinkeittimiä, jääkaappeja, eli melkein kaikkea paitsi safkaa ja mööpeleitä.

Olimme akan kanssa yhden ketjun vakituisia asiakkaita kunnes kohtasimme myyjän, joka sai meidät tuntemaan häiriköiksi, jotka keskeyttivät hänen joutilaisuuden. Hän oli tyly ja meidän mielestämme monella eri tavalla luotaantyöntävä.

Met sitten kiputtelimme het oitis kilpailijalle, jossa palvelu oli ystävällistä ja kiireettömän tuntuista. Ostimme tarvitsevamme ja lähdimme hyvällä mielellä ulos liikkeestä. Nyt olemme heidän vakioasiakkaita eli menemme ensin katsomaan löytyykö sieltä meidän tarpeet tyydyttävät tuotteet. Hinta ei ole ratkaiseva tekijä.

Nyt tuosta hyvästä kokemuksesta johtuen menimme saman ketjun toiseen liikkeeseen suuressa ostokeskuksessa. Eikös siellä tullut vastaan taas myyjä, jolle olimme vain haitaksi, tahdoimme ostaa.

Mitä tästä opimme. No opin sen, ettei hyvää tai huonoa palvelua voi yleistää. Se on aina yksilöistä kiinni. On kuitenkin liikkeitä, joissa hyvä palvelu on kulttuuri. Siihen usein liittyy ystävällisyys ja iloisuus, jotka ovat myös asiakkaisiin varsin tarttuvia ominaisuuksia.

Toisaalta on myös muistettava, että oma mielialamme ja suhtautumisemme voi heijastua meitä palvelemiin ihmisiin.