Voin tietysti Ailan haasteessa esitetyn toiveen eli kertoa 7 asiaa itsestäni toteuttaa sen menemällä ylitse missä aita on matalin eli kertoa: ikä, pituus, paino, kengännumero, perhesuhteet, harrastukset ja maailmankatsomus. Mutta en usko, että näillä tiedoilla on mitään merkitystä lukijalle ja sille, että aivoitukseni olisivat helpommin tulkittavissa. No mitä sitten kerron Tuhvasta?

 1.    Kirjoittaakseni hieman paremmalla kielellä on minun käytävä oma tekstini monta kertaa läpi. Olen huolimaton kirjoittaja ja käytän Akan oikolukutaitoa tarvittaessa mutta en näissä Tuhvan turinoissa. Ne ovat osa minun joka aamuisia aamusivuja. 

2.    Kieleeni vaikuttavat seuraavat seikat; Mutsi ja Faija olivat Etelä-Pohjanmaalta, itse olen paljasjalkainen stadilainen ja minun nuoruuteni kieli on ollut -50 ja -60 lukujen slangi. Se tuntuu kyllä nykyslangiin verrattua reliktiltä. Itse en nykyslangia pidä slangina, siinä on liian paljon pliisuja, laimennettuja englanninkielisiä sanoja (helposti vielä arvattavia vaikka ne kuulee ensimmäistä kertaa). Minulle se ”muka slangia”. Olen varmasti haudannut suuren osan omasta slangistani syvälle aivojen pinomuistiin. On vain harvoin tilaisuus puhua sitä. Muut kieleeni vaikuttavat vaiheet; tietysti duunislangi, yleensä enkun väännöksiä, tulee aina välillä pintaan. Asuimme myös muutamia vuosia ulkomailla ja se varmasti vaikutti siihen, että jotkut ilmaisut voivat olla siltä ajalta lainattuja. Olimme myös 20 vuotta Pohjois-Savossa. Kieli ei sieltä tarttunut mutta opin jotain suomenkielen rikkaudesta ja kiinnostus vanhoihin sanontoihin ja niiden alkuperään heräsi.

 3.    Olen nyt kirjoittanut blogiani vuoden päivät ja olen nyt tienhaarassa jatkanko vai en  

Oikeastaan kaikki kirjoittamani asiat ovat vain yhdestä aiheesta. Miksi ne sitten ovat eri otsikolla ja niissä ei ehkä näennäisesti ole mitään tekemistä toistensa kanssa? Itse kuvittelen, että tuo aihe on kuin ympyrän keskipiste, johon kaikki kirjoitukset viittaavat. Itse kirjoitukset ovat ympyrän kehillä eri puolilla tasaisesti (tai sitten ei), osa ulkolaidalla, osa hieman sisemmillä kehillä. Mikä tuo aihe on?

 4.    Olen kiinnostunut ihmisestä, kuka hän on ja miksi olemme sellaisia olioita kun olemme.

 5.    Musiikkimakuni on hiljalleen lisääntynyt rockin, countryn kautta klassiseen ja oopperaan. Mikä nuorena tuntui kirkuvilta naisilta on nyt mielimusiikkiani.

 6.    Kirjoitan runoja ja satuja, net ovat omassa pöytälaatikossani.

 7.    Sain lahjaksi medaljongin, johon on ruotsiksi kirjoitettu ”Altt är möjligt – endast du sätter gränserna”. Näin minusta asia juuri on, tämän uskon, itse asetan rajani.